Digiprojektin tiekartta osa 1 – Yrityksen kehitystarpeet ja voimavarat.

 

Digi2B -hankkeen yrityshaastatteluissa selvisi, että ottaessaan käyttöön tai kehittäessään uusia digitaalisia ratkaisuja, kuten verkkokauppaa, varausjärjestelmää tai sovellusta, oli lähtökohtana jokin asia, joka kaipasi yritysten mielestä kehittämistä. Tiekartan suunnittelu aloitetaan yrityksen nykyisen tilanteen huolellisella kartoittamisella.

Tiekartta vaatii yritykseltä pitkäjänteistä paneutumista ja jonkin verran pohdintaa, jonka avulla pyrimme selvittämään yrityksen kehitystarpeita, sekä kykyä toteuttaa haluamansa kehitystoimet. Tähän sisältyy muun muassa yrityksen olemassa olevien voimavarojen ja resurssien pohdintaa, sekä niiden vaikutusta siihen onko nyt hyvä hetki aloittaa kehitystyö tai ottaa käyttöön jokin digitaalinen ratkaisu.

Kommunikaatio ILO kertoo VILO -sovelluksen kehittämisestä ja yhteistyöstä asiantuntijatahon kanssa.

VIDEO: DIGI2B - VILO vuorovaikutuspassi

Luettele ne tärkeysjärjestyksessä, siten, että tärkein tulee kohtaan A. Mieti, voisiko jonkin asian tehdä paremmin tai mikä helpottaisi yrityksen arkea. Tarkoitus on kartoittaa yrityksen ongelmakohdat sekä haasteet.
2. Minkälainen rooli digitalisaatiolla on yrityksessä tällä hetkellä?

“Avoimin sylin me ollaan otettu se [digitalisaatio] vastaan ja pyritty tavallaan edistämään sitä, että se kiteytyisi meille mahdollisimman nopeasti.”

5. Kuinka hyvin henkilökunta/yrittäjä hallitsee erilaiset laitteet ja digitaaliset ratkaisut?

Digiprojektin tiekartta osa 2 – Toimivan ratkaisun valinta ja projektin suunnittelu

Oletko miettinyt, missä yritys mahtaa olla vuosien kuluttua ja mihin tähtäät? Nämä asiat on hyvä kartoittaa, jotta tiedetään, miten yrityksen toimintaa halutaan kehittää. Samalla on hyvä myös miettiä, mitä tapahtuu, jos mitään ei tehdä ja miten tämä vaikuttaa pitkällä tähtäimellä yrityksen toimintaan sekä kilpailuetuun.

Huolellisella kartoittamisella voidaan välttää aikaa vievät harharetket, sillä heikosti suunnitellussa tai kiireessä valitussa ratkaisussa voi tulla vastaan isoja ja yllättäviä haasteita. Apuna voidaan tarvittaessa käyttää ulkopuolista asiantuntijaa jo suunnitteluvaiheessa.

Katso miksi DiabetesSara päätyi luopumaan ensimmäisestä sovelluksesta ja lähtivät kehittämään kokonaan omaa.

VIDEO: DiabetesSara: Digitalisaation hyödyntäminen terveydenhuollon palveluissa.

“Se on kehitetty oikeastaan sen takia, että ennen pelattiin muistilappujen ja muistin varassa. Henkilöstö ei oikein tiennyt, että kuka vastaa mistäkin ja puhuttiin vain kahvipöydässä asioita.”

“-- tietysti me haluamme kasvaa ja olla kannattava yritys. Kyllähän tämä digitalisaatio laajentaa sitä meidän palvelutarjontaamme ja mahdollistaa kasvua ihan taloudellisessa mielessä --.”

“Suosittelen, että ottaa mukaan asiantuntijan tai apua joltain, joka osaa kertoa sen, että mikä on kyseille yritykselle se paras alusta, koska siinä säästää paljon aikaa ja vaivaa, kun ottaa heti sellaisen mikä toimii omaan yritykseen parhaiten.”

“Valmis ratkaisu on yleensä kustannustehokkain, mutta ei välttämättä sovellu aina juuri sinun yrityksesi tarpeisiin. Toisaalta räätälöity ohjelma tai ratkaisu vie enemmän aikaa sekä resursseja, mikä kannattaa ottaa suunnitellessa huomioon.”

Henkilökunnan/sidosryhmien sitouttaminen

Lue miten Muoviitala on huomioinut henkilökunnan kehitystyössään.

LINKKI: Digitalisaatio bisnesajurina – Muoviitala – tehokasta tiedonvälitystä.

“Jokainen tietää mitä tehdä ja ylimääräinen ”höntyily” on jäänyt pois.”

“Ei tarvitse olla kontrollissa koko ajan ja itse manuaalisesti täyttää niitä varauskalentereita, vaan luottaa siihen, että se toimii ja että on hyvä ottaa apuun joku tällainen digitaalinen ratkaisu tähän, että helpottaa sitä omaa työtä, kun saa pois ison osan siitä”

Digiprojektin tiekartta osa 3 – Projektin aikataulu ja vastuuhenkilöt.

Edellä olemme kartoittaneen yrityksen nykytilanteen ja tavoitteet, tämän jälkeen on aika miettiä, miten näihin tavoitteisiin on tarkoitus päästä. Mitkä ovat yrityksen seuraavat askeleet kehityspolulla, jotka auttavat oikean päämäärän saavuttamisessa? Kuten aiemmin nähdyissä videoissa on tullut ilmi, yritykset ovat korostaneet hyvän työryhmän- sekä asiantuntijoiden avun tärkeyttä kehitystyön eri vaiheissa.

Oheisella videolla Kannuskulman yrittäjä kertoo, kuinka verkkokaupan kehitystyö on sujunut yrityksessä.

VIDEO: Digi2B - Digitalisaatio bisnesajurina: Kannuskulma

“(--) vaikka minä olen yksin yrittäjä, niin en ajattele, että minä yksin teen.”

“Koen, että minulla on erityisesti [kokemusta] kentältä ja -- osaamista sen kehittämiseen. Mutta toki sitten tuollaisen digitaalisen sovelluksen tekemisestä, siihen minulla ei ole osaamista, joten sen toki ostan sellaiselta, joka sitä osaa tehdä.”

Yhteenveto

Lähetä valmis tiekartta itsellesi sähköpostiin
Jos haluat vielä muokata tiekartan vastauksia, niin tallenna tiekartta luonnoksena tässä vaiheessa. Muuten voi siirtyä lähettämään täytetyn tiekartan itsellesi

 

Vastausten lähettämisen jälkeen tiekarttaa ei voi enää muokata

Olet saanut tiekartan valmiiksi, onneksi olkoon!

 

Tämä tiekartta jää sinulle työkaluksi, jonka avulla voit alkaa suunnittelemaan digitaalisten ratkaisujen tuomista yrityksenne käyttöön.

 

Tallenna luonnos
Valitse, mitä evästeitä käytät
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään analytiikkatarkoituksiin.
Toiminnalliset Always active
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Tilastolliset
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Tekninen tallennus tai käyttö, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen toimittamia lisätietueita pelkästään tätä tarkoitusta varten tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää sinun tunnistamiseen.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilin luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten
Manage options Manage services Manage {vendor_count} vendors Read more about these purposes
Näytä asetukset
{title} {title} {title}